Kilpailutoiminta Suomessa

Historiaa

Äänen ja asennusten laatuun keskittyvien autohifikilpailujen historia juontaa Suomessa juurensa vuoden 1992 syksyyn, jolloin Espoossa järjestettiin ensimmäiset viralliset autoäänentoistokilpailut. Saman vuoden maaliskuussa myös kisajärjestö FASCA Ry (Finnish AutoSound Challenge Association) näki päivänvalon. 90-luvulla harrastajilla oli mahdollisuus kilpailla myös Hifi Klubi -myymäläketjun järjestämissä Sound Off -kilpailuissa, joiden yhteyteen sisällytettiin vuonna 1998 myös dB Drag Racing -äänenpainekilpailut. Sound Off ja FASCA yhdistyivät vuonna 2000, jonka jälkeen äänenlaatukisoja alettiin pitää pelkästään jälkimmäisen yhdistyksen nimen alla. Vuonna 2002 aloitti toimintansa äänenpainekilpailuista vastuun ottanut FdBDRA Ry, jonka toiminta kuitenkin hiipui hiljalleen vuoden 2007 lopussa. Myös FASCA ajettiin alas samoihin aikoihin, ja vuoden 2008 maaliskuussa tilalle perustettiin virallisen Euroopan kattojärjestön nimeä kantava EMMA Finland (European Mobile Media Association). Myöskään paineväki ei jäänyt ilman kilpailuja tai omaa yhdistystään. Kovimmista desibelilukemista kilpaillaan nykyisin MaxBOOM Ry:n järjestämissä tapahtumissa. Lisäksi myös EMMAn kilpailujen yhteydessä pidetään omia ESPL-painekilpailuja, joiden suosio on koko ajan kasvamassa.

 

tl_files/kilpailutoiminta/EMMA-300px.pngEMMA Finland Ry

EMMAn kilpailuissa alkuun pääseminen kannattaa aloittaa liittymällä yhdistykseen (onnistuu nettisivujen kautta) ja hankkimalla virallinen kuuntelulevy sekä sääntökirja. Liittymisen suurimpana etuna ovat pienemmät kilpailujen osallistumismaksut, kuin yhdistyksen ulkopuolisilla kisaajilla. Maksut vaihtelevat luokkien mukaan 10 eurosta 40 euroon. Sääntökirjan ja levyn voi ostaa kilpailupaikalta, myös netissä on ladattavissa pdf-muodossa oleva, kuuntelulevyn esittelyn osalta hieman karsittu versio.

EMMAn kilpailuissa on useita erilaisia ja eritasoisille autoille sopivia kilpailuluokkavaihtoehtoja, joista monet on eritelty asennusarvostelun laajuuden sekä luokassa sallittujen vahvistinkanavien mukaan. Unlimited-luokissa ei näitä rajoituksia ole. Mukana on myös laitteiston hinnan mukaan rajattuja luokkia, Entry-luokka vasta-alkajille jotka haluavat saada vain lyhyen arvion autonsa hifilaitteiston laadusta sekä erikseen multimedialaitteistoille sopivia luokkia. Sääntökirjasta löytyy varsin kattava esittely eri luokkavaihtoehdoista, apua sopivan luokan valintaan sekä kilpailuja koskeviin kysymyksiin saat myös muilta harrastajilta ja tuomareilta yhdistyksen nettisivujen keskustelufoorumilta.

EMMA Finlandin nettisivuilta löytyy kalenteri kauden osakilpailuista. Netin kautta tapahtuva ilmoittautuminen kilpailuihin aukeaa kuukautta ennen kilpailupäivää, ja ilmoittautumisaikaa on kaksi viikkoa. Kannattaa olla nopea, sillä etenkin loppukesän tapahtumiin on monesti enemmän tulijoita kuin vapaita paikkoja. Kisapaikalle saavuttaessa käydään vielä kertomassa paikallaolostaan kilpailujen sihteereille, samalla hoidetaan osallistumismaksu. Tapahtumat alkavat normaalisti klo. 10 aamulla, mutta paikalle on syytä ilmaantua jo ainakin 8.30 - 9.00 välisenä aikana. Hyvästä valmistautumisesta on hyötyä monella tapaa, ehdit putsata auton ennen kisojen alkua ja saat hoidettua sähkönvedot akkulaturia varten. Sähköä on yleensä tarjolla kisojen järjestäjän puolesta, mutta jatkopiuhat pitää jokaisen hoitaa itse.

Osakilpailut kestävät tavallisesti noin klo. 16 - 18 saakka. Tuomarointien jälkeen päivän päätteeksi on aina enemmän tai vähemmän luppoaikaa, kun kaikki pisteet lasketaan ja kilpailijat laitetaan paremmuusjärjestykseen. Huipennuksena on sitten palkintojenjako, jossa kaikki saavat kunniakirjat, ja luokkien kolme parasta vielä pokaalitkin (paitsi Entry-luokka).

Suomen mestaruudet ratkotaan vuoden lopuksi finaalikilpailuissa, joka on luonteeltaan kutsukilpailu. Osakilpailuista jaetaan pisteitä sijoituksen mukaan niin, että voittaja saa 10 pistettä, toiseksi tullut 8 pistettä, kolmas 6 pistettä, neljäs 5 pistettä ja loput siitä alaspäin pisteen välein. Finaaliin ovat oikeutettuja vähintään kunkin luokan viisi eniten pisteitä kerännyttä kilpailijaa, mutta määrää voidaan muuttaa tilanteen mukaan.

Lisää yhdistyksen kotisivuilta: www.emmanet.fi

 

tl_files/kilpailutoiminta/MaxBoom-300px.pngMaxBOOM Ry

MaxBOOM on lyhyesti kiteytettynä painekilpailumuoto, jossa kisataan siitä kenen laitteisto pystyy tuottamaan suurimman keskimääräisen äänenpaineen 32 sekunnin ajanjaksolla. Mittaus tapahtuu ohjaamoon keskelle auton tuulilasia kiinnitettävän sensorin avulla, jonka välittämiä desibelivaihteluja voidaan seurata tietokonenäytöiltä. Kisamateriaalina kaudesta 2010 alkaen toimii varta vasten MaxBOOMin tarpeisiin räätälöity bassoraita, joka sisältää bassotaajuuksia 35 hertsistä 56 hertsiin.

Itse kilpaileminen tapahtuu dB Drag -tyylisesti auto vastaan auto, josta voittaja etenee aina pidemmälle pudotuskaaviossa. Tapahtuma alkaa kuitenkin ”lajitteluvedolla”, jonka mukaisten tuloksien perusteella kilpailuparit jaetaan. Normaalisti vain kunkin luokan kahdeksan äänekkäintä autoa otetaan mukaan pudotuskisaan.

MaxBOOM-kisoista löytyy luokka lähes jokaiselle subbarin ja vahvistimen omistavalle henkilölle, yhteensä luokkia on lähes 30 ja ne on jaoteltu omiin divisiooniinsa aloittelija- ja Pro-kisaajille. Näin ollen myös kokemattomimmilla on paremmat mahdollisuudet menestyä, kun jo aikaisemmin kisoja voittaneet sijoitetaan omiin luokkiinsa. Luokkajaot on tehty vahvistimien tehojen perusteella. Luokitusteho määräytyy sen mukaan, mihin kuormaan vahvistin on kytketty ja siitä, kuinka paljon vahvistimelle luvataan valmistajan taholta antotehoa tuohon kytkentään. Yhdistyksen nettisivuilta löytyy kattavat säännöt, kuten myös luokkavalintaa helpottava laskuriohjelma.

Osallistumismaksu kilpailuihin on 10 euroa, ja ilmoittautuminen onnistuu yhdistyksen nettisivujen kautta tai suoraan tapahtuman järjestäjälle. Kannattaa seurailla sivujen keskustelufoorumia, sieltä löytyvät aina ajankohtaiset tiedot kustakin kisasta. Myös pelkkiä ja monesti ihan ilmaisiakin mittaustapahtumia järjestellään alan yritysten toimesta pitkin kesää, myös näistä löytyy infoa edellä mainitulta foorumilta. Myös MaxBOOM kausi huipentuu finaaleihin, jotka on tavan mukaan pidetty samaan aikaan samassa paikassa EMMAn finaalien kanssa. Finaali on luonteeltaan kutsukilpailu.

Lisää yhdistyksen kotisivuilta: www.maxboom.fi

 

Viisi hyvää syytä osallistua kilpailuihin:

  • Saat uusia samasta harrastuksesta pitäviä kavereita ja voit vaihtaa tietotaitoa asennuksista ja säätämisestä muiden harrastajien kanssa.
  • Näet omin silmin miten muut harrastajat ovat toteuttaneet tiettyjä asennuskohteita. Asioiden näkeminen ”livenä” on aivan toista kuin niistä lukeminen esimerkiksi alan lehdistä. 
  • Saat tuomareilta puolueetonta palautetta laitteistosi laadusta, kuten myös parannusehdotuksia.
  • Äänenlaatukisoissa voit kuunnella omin korvin miten muut harrastajat ovat saaneet laitteistonsa soimaan. Referenssi on kaiken A ja O omaakin autoasi säätäessäsi. 
  • Painekisoissa saat ”perstuntuman” tueksi oikeaa mitattua faktatietoa laitteistosi todellisista äänenpainevaroista.